www.texterochdikter.se

På denna sida beskriver jag hur det är att leva med kronisk smärta. Jag berättar om fibromyalgi, nackskada/ whiplash och psykisk smärta. Jag skriver dikter och texter om livet. Vissa texter skriver jag på bilder som jag gör själv. Mitt budskap med sidan är att hjälpa dig förstå att livet kan förändras snabbt men vägen tillbaka är lång. Men det går att få livskvalitet ändå.

Stressrelaterade Viktproblem

 

OBS! Texten är skriven utifrån MINA egna erfarenheter, kanske du har helt andra. 

Men det här hjälper mig därför vill jag dela med mig av det jag tror på.

 

Många av oss med smärta i både kroppen och/ eller själen har lätt för att gå upp i vikt. Det beror självklart på en del olika faktorer.  

* Dels att den fysiska smärtan gör oss mindre rörliga.  

* Dels av stress över att inte kunna röra på sig som man vill och borde och att värken stressar kroppen i sig.

* Dels av biverkningar av olika mediciner vi äter.

* Dels av stress i samband med ångest och oro.

* Dels kosten vi äter. (  tröstätande blir problem för många som har ont.  )

 

Det finns många faktorer som alltså var för sig eller tillsammans ger oss en viktökning och samtidigt gör det svårt att gå ner i vikt.

I och med att våra kroppar är i stress släpper den inte ifrån sig fettet så lätt. Vi lever redan i en kamp och flyktreaktion i kroppen och det gör att kroppen kämpar för att hålla kvar fettet. Det är alarm om kris, då sparar den på det den tror vi behöver.

Därför styr våra tankar även viktproblemen, ju mer stressade vi blir av övervikt ju hårdare håller kroppen fast vid det den tror kroppen behöver som reserv för att överleva.

Många provar att svälta kroppen genom att äta mindre och kanske går ner några kilo på det, det är mest vätska som lämnar kroppen i det läget. Sen stannar det av och man blir stressad av att inget händer på vågen.

Inte konstigt alls egentligen, när kroppen får för lite energi går den i försvarställning och håller ett stadigt tag om kilona som den uppfattar som en kris i kroppen och här behöver sparas på fettet för att överleva.

Många har säker hört och kanske funderat över hur folk går ner på lchf kost? Borde inte de bli fetare än de som håller sig till viktväktarna tex?

Det är inte heller så konstigt egentligen, fett bränner fett och du behöver inte så stora mängder  för att bli mätt. Kolhydrater däremot omvandlas till socker som i sin tur omvandlas till fel sorts fett i kroppen och den typen av fett bränner inte kroppen utan den lagrar den. De sämsta kolhydraterna är socker, vitt mjöl, vit pasta, vitt ris och potatis. Alla dessa bildas till fett när de omvandlas kroppen.

Men att äta mer fett betyder inte att vi kan äta vilket fett som helst, det gäller att välja riktigt fett för att få ett bra reultat och för att kroppen ska må bra. Undvik alla margariner och light, lätt produkter de innehåller samma konserveringsämnen och kemikalier som i handkräm tex. Ju lättare en produkt är desto mer skit innehåller de tyvärr. Rena hälsofällan alltså fast reklamen säger något annat tyvärr.undecidedDet nyttigaste fettet är riktigt smör, rapsolja, kokosolja ( obs inte silverpaketet på ica eller dyl, det innehåller härdade fetter.) riktig grädde 40% är bäst. Alla andra gräddsorter innehåller kemikalier för att hålla fetthalten nere. Rätt sorts fett ger alltså hälsovinster för en rad av sjukdomar och så även på fettma.

Man ska självklart inte överäta fettet och inte i samband med massa kolhydrater i mängder då blir det ju inte viktnedgång utan tvärtom. Men att byta ut en del kolhydrater mot mer rätt fett gör dig mätt och så ökar förbränningen.

Att kunna röra på sig är inte heller alla förunnat när man lever med smärta. Men även det lilla gör ju som bekant nytta om man gör det till en vana. Kanske kan du hitta övningar som går att göra sittande om du har svårt att gå eller stå, även liggande finns säkert övningar att få om du klarar det bättre. Men det gäller att inte ge upp utan göra det till en vana, det är ju också så att vi samlar ofta på oss vätska genom vissa mediciner och de blir lätt värre om kroppen blir för stilla.

Just att släppa ifrån sig vätskan är ju heller inte så lätt, själv har jag fått bukt med vätskan genom att minska betydligt på kolhydraterna, på mig fungerar det så att det är just kolhydraterna som binder min vätska. Det kan självklart fungera annorlunda för någon annan då våra kroppar är olika. De vita kolhydraterna är de sämsta för mig så dem försöker jag undvika så mycket jag kan. Däremot kan jag äta de grövre sorterna utan att det blir för stora problem. Men även dem äter jag med måtta, då mår jag som allra bäst.

Jag följer inte slaviskt någon diet som lchf, men tar delar av den. Jag kan inte bara äta kött, fisk , ägg och fett utan behöver även grönsaker för att må bra. Och lite frukt någon gång ibland när jag vill ha något lite sötare. Tror inte min kropp reagerar med sötsug för det, men jag är nog inte så starkt sockerberoende som jag vet många är och att det blir ett stort problem om de äter en frukt. Det viktigaste är hela tiden att hitta det som är bäst för var och en, och att det inte blir en bantningskur utan även en ny livsstil. De flesta är nog medvetna om att banta är svårt att hålla fast vid. Man går kanske ner sina önskade kilon men när man slutar går man upp dem igen och oftast ytterligare kilon. Jojobantning är dessutom skadligt för kroppen på sikt. Att gå långsamt ner och hålla fast vid sin nya livsstil håller längst i längden. Det gäller tyvärr att ha tålamod.

Att leva med värk och övervikt belastar ju självklart kroppen extra mycket, har man svårt att röra sig är ju det enda allternativ man har att göra en kostomläggning. Tycker man det är svårt att klara det på egen hand finns det bra grupper på nätet eller kanske där man bor att ta hjälp av. 

Man kan ha lika mycket smärta som mager som rund, men även för smala människor kan en kostomläggning med att ändra sina matvanor vara en liten hjälp på vägen. Då äter man inte för att gå ner i vikt utan för att må bättre. Vita kolhydrater är inte bra för någon, och de som är normalviktiga går i regel inte ner mer i vikt utan stannar kvar i sin vikt. Kroppen är så finurlig att äter man bra kost ( inte svälter sig, eller p.g.a sjukdom ) så brukar den ofta viktnedgången stanna av när kroppen tycker den är lagom. Detta vet jag många som äter lchf vittnar om tex.

Jag vill samtidigt passa på att rekommendera kokosolja som en naturlig fettförbrännare utan tillsatser och annat jox. Dessutom är det bra till väldigt mycket annat. Själv använder jag den till matlagning,ansiktskräm,eksem och ta bort smink bl.a.

www.epochtimes.se/45-goda-skael-att-anvaenda-kokosolja-a27797.html

Källa: epochtimes  

 

Ett recept på en god hälsodryck med kokosolja som jag kommit på själv. 

* 2-2 1/2 dl kokt vatten  

* drygt  1 tsk kokosolja ( kan ökas om man vill )

* pressad  citron efter smak  

* ingefära efter smak ( hel eller malen spelar ingen roll )

* lite honung efter smak

( kan uteslutas om man inte vill ha något sött, men lite sätter lite sting på drycken.)

 

Blanda ihop och rör noga så kokosoljan blandar sig, låt stå några minuter och drick och njut.

Har inte testat att dricka den kyld som iste, men det kommer jag testa i sommar.

Tror det kan vara gott och läskande faktiskt.

Återkommer med det när jag testat.wink

 

En annan sak jag kommit på själv är att smörja in de delar av kroppen där jag tycker det är lite för mycket  " hull " med kokosolja t.ex på magen. Jag tänkte som så att eftersom det är en riktigt bra fettförbrännare så kanske det kan fungera på samma sätt som de olika smärtgelérna gör. De tränger ju också in genom huden och verkar inuti kroppen. Det här är kanske hur stolligt som helst tänkt, men det är ju faktisk både ofarligt och biverkningsfritt att testa. Och funkar det så funkar det. Men jag bjuder så gärna på den stolligheten, för vem vet det kanske fungerar eller också....inte.winkOm inte annat blir magen len och mjuk, det lär ju vara bra mot hudbristningar har jag läst. Alltid finns det någon fördel.

Uppdatering 25/2 -2017

Att sluta med socker, potatis,pasta, bröd och ris är ett tips. Jag har själv varit utan detta i 14 månader nu, sånär som någon potatis ibland och något bröd emellanåt. Jag har gott ner närmare 30 kg tack vare den kosten. Jag byter ut det mot grönsaker, mycket kål i alla former. Jag mår mycket bättre, är piggare och värken bättre. Så ett tips till er som har viktproblem. Det ihop med motion naturligtvis. Jag äter grädde, smör och annat gott och känner mig aldrig hungrig eller småäter längre. Så testa och se om det är bra för dig om du vill, finns intresse om mer info på mat så skicka mig ett meddelande så hjälper jag gärna till. Kolhydrater är en större orsak till övervikt än riktigt fett.

 

friendster counter