www.texterochdikter.se

På denna sida beskriver jag hur det är att leva med kronisk smärta. Jag berättar om fibromyalgi, nackskada/ whiplash och psykisk smärta. Jag skriver dikter och texter om livet. Vissa texter skriver jag på bilder som jag gör själv. Mitt budskap med sidan är att hjälpa dig förstå att livet kan förändras snabbt men vägen tillbaka är lång. Men det går att få livskvalitet ändå.

Nackskador/ whiplashskador

 

 

 

 OBS! Vill du dela med dig av dina erfarenheter eller ge tips, så skriv gärna i kommentar delen i slutet på sidan.

  

 

OBS! Texten på denna sida skrivs i huvudsak av mina egna erfarenheter och upplevelser. Det som stämmer på mig kanske är helt annorlunda för någon annan. Andra uppgifter hämtas via google och då står det på vilken sida ni kan finna det under respektive inlägg.

 

 

Om du använder uppgifter från denna sida för privat eller offentligt bruk så MÅSTE du ange källan från denna sidan eller källan  som står under respektive stycke enligt lagen om upphovsrätt. Allt som inte står källanvisning under är skrivit av mig på texter och dikter och ska hänvisas till www.texterochdikter.se. Fråga mig helst innan du använder texten så slipper det bli något missförstånd enligt upphovsrätten. Tack för visad hänsyn för det.

image.jpg 

KRONISKA  NACKSMÄRTOR

 

Att leva med nacksmärta är ganska handikappande eftersom det inte enbart påverkar nacken utan för med sig mycket annat t.ex yrsel och huvudvärk ( beskriver symtomen längre ner på sidan ). När jag fick min nackskada 1984 talades det aldrig om begreppet whiplash.....tror inte någon direkt visste så mycket om den då. Jag fick aldrig den diagnosen då men märkte med åren och när det började talas om whiplashskador att det stämde precis in på hur jag kände/ känner det. Min skada uppkom i en olycka på mitt dåvarande jobb och jag fick en snärt i nacken då jag föll bakåt. Detta har då gett mig men resten av livet, att vara 22 år som jag var då och plötsligt ha ett liv med kronisk värk är inte vad man hoppas eller förväntar sig då när livet är som bäst. Men nu blev det så och det har fört med sig mycket annat som fibromyalgi och psykisk ohälsa( läs om det under dessa sjukdomar ). Dessa kommer av min kroniska smärta i nacken, det har utlöst bl.a Fibromyalgi. Resten kommer som ett brev på posten.....men jag har livsglädje och gnistan kvar tack och lov.

 


TILLHÖRANDE  SYMTOM

 

* Huvudvärk ( även spännings )

* Yrsel

* Domningar och känselbortfall i armar och händer

* Syn och hörselbortfall

* Ont i axlar och skuldror

* Nervsmärtor ( både över och under nacken

* Extrem trötthet

 

Det här är några symtom som jag själv upplever men det finns säkert ännu fler. Även nackskador kan vara svåra att få tagna på allvar eftersom de oftast inte syns något på röntgen. ( det är bara skelettskadorna som syns ) muskeldelen är svårare att bevisa för exempelvis försäkringskassan. När jag fick min skada fick jag ofta höra att jag var för UNG för att få en arbetsskada. Vad hjälper åldern när olyckan är framme kan man undra? I mitt fall visade ändå röntgen på en kotförskjutning och utbucktning i nacken. Trots flera specialiserade ortopeders intyg fick jag strida mot försäkringskassans förtroendeläkare som visste mer än de som undersökt mig innan jag fick rätt. Så ge inte upp ni som kämpar även om det är tufft.

 

YRSEL OCH DIMSYN

Det är symtom som är jobbiga för de stoppar upp vissa saker man ska göra. T.ex är bilkörning svårt när nacken är ilsken och yrseln sätter till. Jag kör bil men har slutat köra långresor för det klarar jag inte längre. Mycket p.g.a att  det blir för mycket i samma läge med axlar och nacke och då låser det sig lätt. Och det är ju inte så bra ute i trafiken direkt. Samma är när det trycker på mot ögonen och ger dimsyn. Men det där får var och en känna och avgöra hur den klarar. Det är ju inte farligt med dessa symtom även om de är väldigt obehagliga. Cykla kan också vara svårt då läget för nacken kommer i ett låsläge med händerna på handtaget. 

 

BEHANDLINGAR

Jag har i  alla mina 29 år med nackvärk gått hos sjukgymnast i stort sett varje vecka med lite uppehåll runt jul och på sommaren. För min del fungerar akupunktur väldigt bra....ihop med massage och lite töjning fungerar det skapligt fram till nästa behandling. Akupunktur är ju en sådan behandling att antingen gör den nytta eller också fungerar den inte alls. Där är vi olika och svarar olika på behandlingarna. Jag är tacksam att det finns något som ger den lindring som krävs för att klara av vardagen någorlunda. Några andra behandlingar som är bra är värme ( vissa föredrar is ) men det klarar inte jag av med min fibromyalgi. Skonsam träning mjukar också upp nackmuskelaturen och gör den mindre stel. Ett måste är också en riktigt bra kudde....tyvärr dyra men det får det vara värt. Jag har nästan alltid min kudde med mig när jag ska sova borta då det kan räcka med en natt på fel kudde för att det ska bli nackspärr.

 

VÄRKTRÖTTHET

Det är inte nog med värk, den medför en enorm trötthet också. Värktrötthet går aldrig att vila eller sova bort. Den är som en ilsken plåga som suger tag och sen är det svårt att få den att släppa taget. Det värsta är ju att värken gör ju att man inte orkar göra så mycket som det är så denna trötthet behöver man verkligen inte. Just nackvärken ger en sådan enorm trötthet, beror nog på att det påverkar huvudet så mycket också. Spänningsvärk och yrsel gör ju att man känner sig avtrubbad till en viss del. Huvudet känns för tungt för nackmusklerna att bära. Som tur är finns det ju bättre och sämre dagar / perioder även när det gäller nacken. 

 

STELHET

Många vet nog hur det känns att få nackspärr. Vid en whiplashskada eller skada i nacken kan det kännas som att gå med en ständig nackspärr vissa perioder. När jag varit som sämst har jag fått en låsning i nacken som gett spänningshuvudvärk och t.o.m käkarna och musklerna runt öron och ögon har låst sig. En väldigt obehaglig känsla...undrade om jag drabbats av något allvarligt i huvudet när det var som värst. Men allt förklarades komma från nacken och just stelheten i den. Även påverkan på armar är något jag har i samband med nackvärk /stehet. Jag tappar saker då nerver från nacken ligger i kläm vid armarna. Och musklerna runt ögonen känns som ett kraftigt tryck som för med sig synrubbning. Öronmusklerna gör ont så det förväxlas med öroninflammation. Det här kan vara bra att veta då man kanske söker för tex öronvärk och det inte finns något fel inne i örat. Har man nackproblem finns det goda skäl att misstänka att omkringliggande smärta kommer från nacken. Men självklart ska man gå till läkare och kolla upp symtom som man inte känner igen eller är säker på hör dit.

 

ÄNDRA LÄGE OFTA

 

I vilket läge vi har nacken i är i alla fall för mig väldigt viktigt. Att kunna röra på nacken är det bästa och inte skjuta upp axlarna. Jag får också mycket mer besvär om jag sitter och tittar åt sidan. Jag måste alltid sätta mig så det jag ska ha ögonen på kommer rakt framför mig. Ibland kan det ju vara lite svårt om man inte är bland de första som tar plats. Att använda nackkrage för mycket är ju inget bra alternativ, det fixerar nacken så den inte får rörlighet och kan faktiskt t.o.m försämra. Ska man använda krage bör man bara göra det korta stunder i taget. När kragen är på känner man inte smärtan som den orsakar. Detsamma gäller kudden, den är A och O. En riktigt bra kudde är oftast dyr men det är faktiskt värt både pengarna, sömnen och minskar nackvärken. Så i längden gör man sig själv en tjänst att satsa på en riktigt bra kudde. Har du inte råd kanske du kan önska dig en kudde av släkt och vänner ( de kan gå ihop  ) och köpa en  i present tex. En del föreningar har även fonder där man kan ansöka om pengar till olika saker och hjälpmedel som man kan söka. Sitter man i en bil och ska åka långt behöver nacken också få lite omväxling. Ibland kan det vara skönt med en nackkudde för bilar att växla läget med. Cyklar man långt så  är det också bra att ta pauser ofta, när man håller händerna på styret kommer nacken i ett spänningsläge som kan orsaka smärta. Detsamma gäller motionscykel men där kan man släppa handtaget och töja lite på nacken mellan varven. Men överbelasta inte nacken med töjövningar heller utan lagom är bäst.

 

PÅVERKAR HELA KROPPEN

Nackvärken påverkar hela kroppen, när det är som värst påverkar det t.o.m magen för min del. Skakig, darrig, yrsel, huvudvärk. Varför vet jag inte men så är det konstigt nog. Det här började innan jag fick min fibromyalgi så det har inte med den att göra. Har hört fler med nackproblem som upplever samma sak.

 

TRÄNA MED NACKSKADA.

Det går alldeles utmärkt bara man undviker att göra sådant som gör ont. Vanliga sit ups är väl inte att rekommendera då det anstränger nacken och ger förvärrad smärta. Just att lyfta huvudet blir en belastning som i alla fall inte jag klarar av. Det finns magövningar att hitta på nätet som är skonsammare att göra. Styrka med tunga vikter är nog inte heller något som man bör ägna sig åt. Men all form av konditionsträning som inte innebär lyft och vridningar är bara bra för blodcirkulationen. Var och en måste nog själv känna vad som känns bra. Men det farliga är att smärtan i nacken är att det kanske inte känns när man utför en träning utan kommer efteråt. Så man får vara lite försiktig och känna sig för och gärna höra sig för om man tex är på ett gym med en tränare om de vet vilka övningar som är bra eller vilka man ska undvika. Promenader är alltid en bra motion så det räcker gott och väl för att hålla sig i form och skonsamt om man inte vill testa något annat. Men även om nacken gör ont är det bra att röra på sig så gott man kan.

 

 

VINDDRAG

Är inte så bra har jag märkt när det gäller nacken, kall luft ger mer smärta. Sitt aldrig med nervevad ruta i en bil eller sitt i en båt där det blir dragit utan att skydda nacken från drag. Det är svårt att få bort den smärtan även om man värmer upp sig efteråt. Dessutom ger det nacken ett sug bakåt i kraftig motvind och framåt i vind som kommer kraftigt bakifrån. Det är små rörelser som vi kanske inte tänker på men som påverkar nacken negativt ändå. En vintät krage eller nåot annat som skyddar är att rekommendera för att slippa nackspärr. Överhuvudtaget är kyla inte bra även om det inte är dragit, värme är mer lämpligt och minskar smärtan. Värme kan vara iform av en vetekudde som värms i mikron eller en värmedyna, en yllehalsduk är också skönt att svepa in en ond nacke i. Virvelvindar och annat ryckigt som finns på nöjesfält är också något som man bör undvika med nackskador, det blir både vinddrag och ryckigt som inte alls är bra för någon nacke, och allra minst för en ond sådan.

 

KÖRA BIL

Jag personligen klarar inte av att köra bil långa sträckor med min nacke. Det blir alldeles för ansträngande och leder till yrsel och dimsyn vilket ju inte är så lämpligt när man kör. Jag blir otrygg då jag inte vet hur länge jag kan sitta bakom ratten innan det slår till. Man ska ju ta sig hem också och det kan ju bli knivit om man kört långt och nacken börjar strejka.

Men jag vet de med whiplash som tycker att automatbilar är lättare att köra. Men det är inte växlandet i sig som ger mig mina problem utan att ha nacken så rakt i ett läge som det blir vid långkörning. Så jag undviker köra långresor och då funkar det skaplig.

Men det är nog olika hur vi upplever våra smärtor och vad vi klarar av. Man får nog prova sig fram där som med allt annat. 

Text GH/texter&dikter

 

 

 

 

friendster counter